Passie voor honden

nieuwsberichen

Loopschema

Het voorjaar is begonnen, lekker naar buiten! Een geschikt moment om samen met je hond conditie op te gaan bouwen. Voor jezelf, om weer wat langere stukken te kunnen wandelen, fietsen of hardlopen óf om naar een wedstrijd toe te werken. Maar hoe pak je dit aan? Net als bij ons mensen, moet een hond geleidelijk zijn conditie opbouwen. Zo voorkom je overbelasting en het risico op (chronische) blessures. Deze kunnen het leven van je hond flink zuur maken en er voor zorgen dat je juist niet meer lekker met de hond kunt bewegen.

Het is dus belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan een zogenoemd ‘trainingsschema’. Dit klinkt gewichtig, maar is in de praktijk niets anders dan steeds een stapje meer/verder/langer bewegen terwijl je het lichaam voldoende tijd geeft om tussentijds te herstellen van de inspanning die je ervan vraagt. Zo bouw je verantwoord en geleidelijk de conditie op van je hond (en jezelf). Hieronder zie je een voorbeeldtrainingsschema om twintig minuten met je hond te kunnen hardlopen.

Als je fietst in een tempo waarbij je hond even hard loopt als wanneer je hardloopt, kun je hetzelfde schema ook hanteren voor het opbouwen van conditie voor een fietstocht.

Week 1 1 min. lopen, 2 min. wandelen 1 min. lopen, 2 min. wandelen 1 min. lopen, 2 min. wandelen
Week 2 2 min. lopen, 3 min. wandelen 3 min. lopen, 4 min. wandelen 2 min. lopen, 3 min. wandelen
Week 3 3 min. lopen, 4 min. wandelen 4 min. lopen, 4 min. wandelen 3 min. lopen, 3 min. wandelen
Week 4 5 min. lopen, 3 min. wandelen 7 min. lopen, 5 min. wandelen 2 min. lopen, 2 min. wandelen
Week 5 7 min. lopen, 3 min. wandelen 8 min. lopen, 3 min. wandelen
Week 6 10 min. lopen, 5 min. wandelen 10 min. lopen, 5 min. wandelen
Week 7 12 min. lopen, 3 min. wandelen 12 min. lopen, 3 min. wandelen
Week 8 20 min. lopen, 3 min. wandelen

Overigens is het bij honden gemakkelijker om conditie op te bouwen dan bij onszelf! Een hond die een goede conditie heeft opgebouwd kun je niet plotseling ‘stil zetten’. Je zult hem dan voldoende beweging moeten blijven geven, terwijl je langzaam zijn conditie weer afbouwt. Denk ook aan een goede warming up en cooling down.

Een warming up houdt in dat je het lichaam de tijd geeft om letterlijk en figuurlijk warm te draaien. Je maakt de spieren warm. Daardoor is de kans op blessures geringer en kun je een betere prestatie neerzetten. Een warming up kan bestaan uit een stuk wandelen met de hond, waarbij je het tempo kunt afwisselen, een stukje wat langzamer, een stukje wat sneller. Ook rekken en strekken zijn goed tijdens de warming up. Je kunt je hond leren een buiging te maken of met zijn voorpoten tegen iets op te staan om zich zo te rekken.

De cooling down zorgt na de inspanning voor een goede afvoer van afvalstoffen en bevordert het herstel. Wandelen is ook hiervoor goed, net als het rekken. Het wandelen wordt ook wel ‘uitwandelen’ genoemd. Laat je hond minstens twee tot anderhalf uur voor de inspanning geen maaltijd eten en geen grote hoeveelheden water drinken. Wacht ook na inspanning minstens een uur voordat je de hond eten geeft. Kleine slokjes water voor, tijdens en na de inspanning zijn goed (en onmisbaar), maar geef geen grote hoeveelheden ineens.

Tot slot: de hond heeft geen sportschoenen aan! Probeer zo veel mogelijk op zachte ondergronden te sporten met je hond (bos, weiland, etc). Controleer altijd voor en na een inspanning de voetzolen en denk aan buitentemperaturen. Op warme dagen alleen vroeg in de ochtend sporten (’s avonds blijft wegdek ook nog lang warm). Boven de achttien tot twintig graden is het onverantwoord om met je hond te gaan hardlopen of om hem naast de fiets te laten lopen.

Let bij koude extra op de voetzolen en zorg dan voor een extra goede warming up. Ga je met je hond fanatiek aan het sporten? Dan is het verstandig om vooraf een sportfitkeuring te laten doen zodat je zeker weet dat je hond de belasting aan kan. Voor een dergelijke keuring kun je bijvoorbeeld terecht bij DAP Mouwen in Ouderkerk aan de Amstel (www.mouwen.nl ).

Doe mee met de Hondentriatlon van KC Pampus op 30 augustus in Almere: 120 meter zwemmen, 1200 meter hardlopen en 12 kilometer fietsen of steppen samen met je hond.

Kijk voor meer informatie op www.kcpampus.nl

Laat een reactie achter

Go4Dogs Media